П`ятниця, 22.09.2017, 06:26
Вітаю Вас Гість | RSS

Новинодобрятинська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » Мої файли

Методичний посібник "Застосування методу проектів у початковій школі"
[ Викачати з сервера (8.25Mb) ] 21.03.2016, 14:57

Зміст

Вступ. 2

Мій досвід. 5

Творчий проект «Моя країна-  Україна». 5

Поетична світлиця. «Три жінки-Берегині». 13

Творчий проект «Хоч маленькі ми зроду та козацького роду»   18

Додатки. 32

Література. 35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Метод проектів є однією з інноваційних педагогічних технологій, що відповідає вимогам Національної доктрини розвитку освіти .

  На мою думку, проектування в початковій школі має свою специфіку: слід враховувати вікові та психологічні особливості учнів бо зрозуміло, що бачити, як роблять інші і робити самому – речі абсолютно різні.

Всі етапи проектної діяльності учнів початкових класів повинні ретельно контролюватися вчителями, бо і теоретичних, і практичних знань та вмінь в учнів - молодших школярів ще мало. Проекти для початкової школи у більшості випадків мають бути короткотривалі. Але все ж таки ми - вчителі маємо чудову можливість залучити до пошукової, творчої діяльності практично всіх учнів і в першу чергу – дітей з підвищеною навчальною мотивацією.

Тому у 2011-2012 навчальному році я вирішила своєю проблемною темою, над якою буду працювати наступних 4 роки взяти тему «Застосування методу проектів на уроках у початкових класах». Працюючи над цією темою я опрацювала багато фахової літератури, інтернет - ресурсів. Підготувала доповідь на засідання методичного об’єднання, де розглядалося це питання. Разом зі своїми вихованцями підготували багато творчих та навчальних проектів: «Дружба з книгою - це свято», «Три жінки-берегині», «У нашому краї», «Моя країна - Україна», «Хоч маленькі ми зроду, та козацького роду».Діти із великим задоволенням працюють над проектами тому, що це їм цікаво і вони хочуть побачити результати своєї праці.

 Тому я вважаю, що участь у роботі над колективними або індивідуальними проектами сприяє формуванню у молодших школярів вміння відбирати і аналізувати інформацію, працювати з енциклопедіями, довідниками, спеціальною літературою, присвяченою різним формам життя і діяльності людини, галузям техніки, науковим відкриттям, використовувати можливості інформаційних технологій.

Мої учні вчаться проводити спостереження, брати інтерв’ю , систематизувати і узагальнювати отриману інформацію, висувати гіпотези, робити аргументовані висновки.

Результати пошуків широко використовуються у процесі навчальної та позаурочної діяльності, що приносить ще більше задоволення молодшим школярам.

Теми учнівських проектів дуже різноманітні і у початкових класах їх не слід регламентувати, визначати та виділяти більше значимі.

У одних випадках підводжу дітей до вибору теми, яка пов’язана з навчальним змістом предмету, який вивчається. У інших – теми можуть бути запропоновані самими учнями. А частіше за все тема проекту – колективний вибір вчителя і учнів.

 Вважаю, що робота над проектом у початкових класах не повинна бути вимушеною ,або надто зарегламентованою. Адже результат може бути негативним: і до того перевантажена дитина, яка має багато обов’язків, може цю діяльність зненавидіти, цього не може допускати вчитель.

Але певні вимоги до даної роботи у школі висуваються:

-  структурування змістовної частини проекту.

- прагматична спрямованість проекту на результат, «готовий проект». У кожному конкретному випадку це питання розв’язується індивідуально.

Результатом пошукової роботи може бути:

- випуск збірок, задачників, буклетів тощо;

- наукова доповідь;

- альманах;

- макет;

- відкриття експозицій

- свято

- колаж, та інше.

Обов’язкове оформлення, презентація результатів, захист проектів.

На мій погляд метод проектів дозволяє працювати з учнями молодшої школи з різним рівнем підготовленості. Обдаровані учні, які випереджають у своєму розвитку однолітків, можуть з успіхом розробляти довготривалі проекти. Захист проекту – кульмінація всієї дослідницької роботи. Проводився він за участю всіх співавторів проектів. Запрошувалися гості: учні інших класів, батьки, вчителі. У ході захисту проектів учні вчаться чітко і переконливо викладати інформацію, захищати свою точку зору, ставити питання, слухати один одного. Багатьом дітям такі виступи допомагають повірити у свої сили, у себе.

Головна умова - учні повинні працювати добровільно.

Особливі вимоги висуваються до керівника. Основною моєю метою, як вчителя, є не передача знань, а організація пошукової діяльності учнів. Вчитель сам повинен володіти методами досліджень, вміти висувати гіпотези, шукати розв’язання проблем, він повинен бути зацікавлений у інтелектуальній діяльності, мати високу культуру мислення, бути терплячим.

Проектний підхід можна застосувати у початкових класах для вивчення будь - якої складної дисципліни. Він дозволяє наблизити навчальний процес до життя, до потреб дітей, навчальний матеріал адаптувати до реальних життєвих ситуацій, а головне – робить навчання молодших школярів цікавим і змістовним, а процес набуття  знань простим і доступним. Отже початкова освіта дає не тільки знання, що знадобляться в майбутньому дорослому житті, а й знання, уміння й навички, що допомагають вже сьогодні дитині розв’язати її нагальні життєві проблеми. А початкова школа – це не місце підготовки майбутніх дорослих, а місце, де дитина живе і вчиться жити в складному навколишньому світі, працювати і спілкуватися з іншими людьми, і в тому числі, здобувати необхідні знання. Ми з учнями йдемо цим шляхом разом, від проекту до проекту.

 

Мій досвід

Творчий проект «Моя країна-  Україна»

Мета:

Навчальна:Сприяти глибшому вивченню історії свого народу, його традицій, звичаїв. Знайомити з народними промислами, фольклором, природою.

Розвивальна: Розвивати кругозір, навички декламування  віршів і інсценівання літературних творів.

Виховна: Виховувати любов до Батьківщини, почуття патріотизму, національної гордості і людської гідності українця.

Обладнання:  Клас оформлено  у українському стилі. На стінах рушники, вислови про Україну, на столі калина, колоски. У центрі велика  стилізована книга «Моя країна – Україна».

Дидактична характеристика проекту:

Тип проекту: творчий, дослідницько- пошуковий,  груповий, середньої тривалості.

Об’єкт вивчення: Україна.

Етапи роботи над проектом :

-    пошук і обробка інформації у книгах, енциклопедіях, Інтернеті;

-    консультування у бібліотекаря, батьків, фахівців;

-     оформлення інформації;

-     представлення проекту;

Освітній продукт: колективно створена книга «Моя країна – Україна».

Проблемні завдання:

1.Знайти цікаві факти з історії України.

2.Знайти інформацію про «7 чудес України».

3.Зібрати вироби народних умільців.

4.Вивчити українські пісні, танці, усмішки, легенди.

5.Розробити цікаві завдання по темі.

6.Створити у класі виставку книг по темі «Моя країна – Україна».

7.Творче завдання: скласти вірш або прозовий твір про Україну, намалювати малюнок.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

   Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель: Що для мене Вкраїна?

Це моя Батьківщина,

Рідна мати, колиска,

Перших спогадів низка,

Запах луків і поля,

Це мій дім, моя доля,

І глибоке коріння,

І майбутнє творіння,

Те, що в серці, у крові,

Суміш болю й любові.

     Кожен з нас, українців,і міг би продовжити цей вірш, додаючи щось своє, особисте. Це тому, що нас єднає відчуття приналежності до великої й древньої нації, почуття любові до рідної землі.

Урок у нас сьогодні особливий. Ми давно до нього готувалися. Сьогодні ми презентуємо наш проект «Моя країна – Україна», над яким працювали більше місяця.

   Ми спробували дослідити нашу Батьківщину з різних сторін.    Кожний учень класу  виконував власне завдання і перебував у відповідній ролі. А сьогодні прийшов час звітувати про виконану роботу і презентувати напрацьовані матеріали для шкільного загалу.

   Діти  поділилися на групи : історики,  збирачі фольклору, дослідники, мовознавці,етнографи. Вони  перечитали безліч книг, переглянули фільми про Україну, брали інтерв’ю, малювали малюнки, писали і вчили вірші, складали сторінку до сторінки у цій  чудовій книзі під назвою «Моя країна – Україна»

   Тож не будемо гаяти часу і надамо перше слово нашим історикам. Адже спершу потрібно усвідомити, хто ми є, якого роду – племені, де наші корені.

 І І. Презентація проекту.

1. Сторінка «Давня Вкраїна»

Болісно серце жалем огортає

Пісня смутна,солов’їна.

Десь із туману, з прозорої хмари

Дивиться давня Вкраїна.

1 – й історик: Історія України правічна. Вона сягає у кількатисячолітню глибину. Перша держава на території України з’явилася 7 тисяч років назад. Українські землі були заселені  мирними хліборобами закоханими у свою землю, але мужніми і непереможними. І у нас є підстави думати, що трипільська цивілізація, яка виникла на території України, була найдавнішою з усіх відомих

2 – історик: Але історія нашого народу має і героїчні  і трагічні сторінки. Були такі часи, коли всю нашу землю загарбали і поділили сусідні держави.

   Зажурилась Україна, бо нічим прожити,

   Витоптала орда кіньми маленькії діти.

   Котрі молодії – у полон забрато;

   Як зайняли, то й погнали до пана, до хана.

3 – й історик: Нестерпно стало жити українському людові в неволі, і почав він утікати. Втікачі називали себе козаками. Вони заснували Запорізьку Січ.  Сміливі і волелюбні  козаки стали гордістю України. Вони стали захисниками і оборонцями всього народу.

 І я хотів би бути схожим на них, тому цікавлюся їх звичаями, історією.

2. Сторінка «Мова і пісня у нас- солов’їна!»

Ми- козаки- велика родина,

Мова і пісня у нас – солов’їна!

1 – мовознавець: Ми дослідили історію географічних назв українських земель. В різні часи наша країна називалася по – різному. А ще є відмінність у назвах, якими ми самі себе називали, і як нас називали інші народи.

2- й – мовознавець: Наводимо назви у хронологічному порядку: Аратта (Країна орачів), Оріана, Скіфія, Сарматія, Русь (слово «рус) у кельтів означало «поле», а найбільше українське племя, навколо якого згуртувалия всі інші, називало себе полянами) Україна – утворилося від словосполучення « у своєму краю», українець – це той, хто живе у своєму краю, а не розсіявся (Росія) по великому дикому полю.

3- й мовознавець: Слово «козак» має кілька версій про походження. Мені припала до душі така: козак походить від косак. Кілька тисяч років тому так називались воїни, які носили на голові косу. Коса – це символ приналежності до касти воєначальників. Право носити косу давалось тільки найкращим воїнам

Вчитель: Дуже цікавий матеріал підготували наші історики. Будьмо гідними історії свого народу. Знаймо її, адже  без минулого немає майбутнього.

3. Сторінка «Культура рідного краю»

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

 Протягом довгого історичного періоду ми, українці, створили свою неповторну духовну і матеріальну культуру. Вона відображена в різних сферах нашого життя, і розкрити це явище за кілька хвилин не можливо. Можна звернути увагу на її окремі прояви.  На чому ж нам пропонують зупинитися наші етнографи.

1 –етнограф: Для того, щоб найкраще ознайомитися з народними ремеслами та художніми промислами, видами господарської діяльності, землеробством, а також з традиціями нашого народу,ми пропонуємо вам відвідати український ярмарок.

( У класі оформлені торгівельні майданчики :«Гончарні та дерев’яні вироби», «Вишивка та ткацтво», «Вироби зі шкіри і хутра»).

Подивіться, люди добрі, тягнуться степи за обрій.

А дорогами – стежками з торбами, а чи з мішками

Йдуть і їдуть трударі: гончарі і хлібороби,

Пекарі і садоводи, рукодільниці й майстри.

Гей, народ збирається, ярмарок починається!

2 – й етнограф: З давніх – давен збиралися люди на ярмарки, переважно восени, коли вже зібрано врожай. І чого тут тільки немає. Одні везуть, щоб продати, інші йдуть, щоб купити. І обов’язково на ярмарку лунають українські пісні, проводяться  ігри, танці.

3 –: етнограф: Є тут і опішнянська іграшка, і кролевецький рушник,  і петриківський розпис, і дерев’яний посуд з Прикарпаття, і Дибенецька кераміка). Про ці та інші види народних промислів та ремесел ми оформили кілька сторінок нашої книги. Пропонуємо ознайомитися з ними у вільний час та на уроках образотворчого мистецтва і трудового навчання.

Вчитель: Саме на ярмарку побували і наші збирачі фольклору.

1 збирач фольклору: На сторінках нашої книги є народні ігри, забавки, усмішки, приказки і прислів’я. Та ми хотіли б зупинитися на пісні. А чому? Ви дізнаєтеся з легенди про пісню.

2- й збирач фольклору:

Легенда про пісню

  Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність і красу, угорці – любов до господарювання, німці – дисципліну і порядок, діти Росії – владність, Польщі – здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики...

  Всіх обдарувавши, підвівся Господь зі свого трону і раптом побачив у куточку дівчину, одягнену у вишиванку, на голові у неї багрянів вінок з калини і квітів.

-   Хто ти? Чого плачеш? – запитав Господь.

-   Я – Україна, я плачу, бо стогне моя земля від неволі горя і пролитої крові.

-   Чого ж ти не підійшла до мене? Я роздав уже всі таланти і не знаю, як зарадити твоєму горю

Дівчина хотіла вже йти, та Господь, підвівши правицю, зупинив її:

-   Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це – пісня.

   Узяла дівчина дарунок, міцно притиснула до серця і понесла пісню в народ. Тому такий він співочий. А українська пісня є найкрасивішою і найчуттєвішою. Це наш талант.

3 – й збирач фольклору: Від щирого серця ми даруємо вам віночок українських пісень.

(Виконується віночок українських пісень).

Вчитель: А нам залишилося перегорнути останню сторінку  книги, створеної нами самими. ЇЇ готували наші юні дослідники. Вони заочно побували в найцікавіших місцях нашої Батьківщини  і зібрали інформацію про 7 найвидатніших куточків України, які поправу називаються «7 чудес України». Вони презентують сьогодні свій відео альбом.

4 сторінка «Сім чудес України»

(Діти переглядають фото слайди)

1 – й дослідник: У 2008 році було проведено соціологічне опитування серед українців, які об’єкти вони вважають одним із семи чудес України. І визначено такі національні пам’ятки :

Національний  заповідник «Херсонес  Таврійський» - найдавніше грецьке місто – колонія на території сучасного Севастополя. Заснований у 422 році до н. е.

Києво – Печерська лавра – найвідоміший монастир у світі. Побудована на місці печер. Унікальна за кількістю похованих тут святих.

Національний заповідник –  легендарний острів Хортиця. Місце розташування Запорозької Січі. Відправне місце для багатьох походів козаків.

Державний історико – архітектурний заповідник «Хотинська фортеця».

Національний заповідник «Софія Київська» - найстаріший давньоруський храм, зведений у 1037 році князем Ярославом Мудрим.

Національний дендрологічний парк «Софіївка» ( м. Умань) – одна з видатних пам’яток садово – паркового мистецтва. Парк нагадує галерею картин, створених спільно природою і людиною.

Національний історико – архітектурний заповідник «Кам’янець». Свідоцтво бурхливої і небезпечної історії України.  Оборонна споруда – фортеця. Є підстави думати , що перші камені замку були закладені ще 2 тисячі років тому.

 

Підсумок уроку.

Вчитель:  Ось ми і перегорнули останню сторінку книги «Моя країна – Україна», авторами якої були кожен з вас. Мені ця книга дуже сподобалася, але залишається одне питання: для чого ми її створили? Невже не краще було піти у магазин і купити вже готову? (Відповіді дітей).

 Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжте речення :

-   Мені було цікаво дізнатися про....

-   Після уроку обов’язково прочитаю.....

-   Найбільшим відкриттям для мене було...

Є у українців ще один звичай: розпочинати і закінчувати добру справу молитвою. І сьогодні я хотіла, щоб підсумком нашого уроку стала  молитва,

Здолає все могутній наш народ,

Талановитий, мудрий і завзятий.

Я вірю в справедливість і добро,

І в душу його щиру і крилату.

Я вірю в український наш народ,

Який собі збудує кращу долю,

Досягне ще незвіданих висот,

Зберігши честь свою, культуру, волю.

 

Поетична світлиця. «Три жінки-Берегині»

Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитисясамоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії; загальнокультурноїдотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту, вникати в суть прочитаного; соціальної – здатність працювати в групі, в парі, з усіма в колективі; громадянськоївідповідальність за свої вчинки, формувати оцінні судження; формування предметних компетентностей: розширювати знання про творчість Н. Забіли, О. Пчілки, Л. Українки,  активізувати читацьку пильність, розвивати уміння відтворювати вибрану та прочитану книгу,  навички виразного декламування віршів;  прищеплювати моральні якості: справедливість, добро, гостинність; виховувати любов до рідного слова.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійних презентацій.

Обладнання: виставка книг,  мультимедійний проектор, ілюстрації, роздатковий матеріал.

План уроку

І. Організація класу.

Усміхнися всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям.

І тоді обов’язково

День тобі веселим буде!

ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

- Дорогі гості, запрошуємо вас на гостини до нашої поетичної світлиці

-   Наші сьогоднішні гостини будуть присвячені  творчості трьох жінок – справжніх українок, Берегинь - Наталії Забіли, Олени  Пчілки та Лесі Українки.

                 Вони залишили назавжди

                  Слід після себе у світі.

                   Бо писали вони для дітей,

                   І за це будуть вдячні їм діти.

-       Наприкінці уроку ви спробуєте пояснити значення рядків цього вірша.

     Інтерактивна вправа «Очікування»

- Знаючи тему уроку, розкажіть про що ви хочете дізнатися  сьогодні, які види роботи передбачаєте?

 - Сьогодні ми будемо дізнаватись нове і ділитися інформацією.

- Вчитись виразно читати.

- Працювати в групах.

- Вчитись висловлювати свою думку.

- Отримати задоволення від уроку.

ІІІ Робота над темою уроку.

  1. Вступ

-До сьогоднішнього уроку діти підготували невеличкі проекти про життя і творчість поетес.

  2. Презентація проектів

Діти по черзі презентують виконані роботи, виразно читають вірші, демонструють ілюстрації до творів.

3.Подорож сімейним альбомом

  4. Інтерактивна вправа «Промінці»

Діти з’єднують стрілочками назви творів та автора

 ІІІ. Робота з виставкою книг

- На виставці книги, що є збірками поезій для дітей.

-З чого це видно?

-Яка збірка не нагадує дитячу?

ІV Фізкультхвилинка

Виконання вправ під лічилочку Н. Забіли «Раз, два - дерева…»

5. Інтерактивна вправа «Весела розвага»

Розучування лічилки О. Пчілки «Котилася торба…»

V. Робота над художнім твором

1. Слухання вірша «Давня весна» (читає вчитель)

2. Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»

- Чи сподобався вам вірш?

- Які почуття викликала в вас поезія?

  3. Мовленнєва розминка

 Розчитування за складовими таблицями (слайд )

  4. Словникова робота

А) Читання стовпчиків слів

Весела       квітки      ясна

Радісна      хатинка    щедра

Співучії     листячко   цвіла

Б) Читання «буксиром»

5. Робота над виразністю читання

А) Вправа «Вагончики»

Вчитель читає рядок вірша, а учні приєднують наступні.

Б) Вправа «Естафета»

Читання в парі з товаришем

6. Робота в групах

І-ша  - Знайти і прочитати рядки, де весна описана як жива істота

ІІ- га  - Як описано у вірші пробудження природи?

ІІІ- тя – Який дарунок принесла весна дівчинці?

7. Гра «Кращий диктор»

Конкурс на кращого читця вірша

8. Інтерактивна вправа «Юний поет»

Діти за картками відновлюють вірші

V. Підсумок уроку.

Рефлексія вправи «Очікування»

-   Які з названих очікувань на початку уроку збулися, а які –ні?

-   Що б ви розповіли удома батькам про сьогоднішній урок?

-   Чи зможете ви зараз пояснити ці рядки вірша?

                 Вони залишили назавжди

                  Слід після себе у світі.

                   Бо писали вони для дітей,

                   І за це будуть вдячні їм діти.

 

Творчий проект «Хоч маленькі ми зроду та козацького роду»

Зміст проекту

Актуальність проекту

Понад 500 років тому в українських степах за Дніпровськими порогами поселилися перші козаки. Близько 300 років охороняли вони Україну від турків, татар та інших ворогів. Від­шуміла козаччина, стали історією її славні походи, багато славних синів : увійшли в історію нашого роду.

А чи знають про це наші діти? Чи пам’ятають про ті славні часи?

На те, щоб учні знали та пам’ятали про славне минуле України, і розра­ховано цей проект. Підростають достойні нащадки козаків, яким нале­жить продовжувати їх справу, множити їхні подвиги. Саме цим Дітям потріб­но усвідомити, що їм продовжувати естафету героїзму і мужності у спра­ві захисту мирного сьогодення та на­шого майбутнього.

Мета проекту:

•    закріпити уявлення про Запорізь­ку Січ, побут, звичаї й обряди за­порожців;

•    продовжувати знайомити дітей з історією України і героїзмом укра­їнського народу;

•    прилучати учнів до джерел наці­ональної історії і культури;

•    сприяти патріотичному вихован­ню кожного учня, осмисленню себе як частини великого укра­їнського народу;

•    пробуджувати національну само­свідомість;

•    загартовувати учнів фізично і мо­рально.

Вид проекту:

•    груповий;

•    міжпредметний;

•    інформаційний, ознайомлюваль- ний.

Етапи проекту:

1) допроектна підготовка;

2) дослідницько-захисний етап;

3) презентація отриманих результа­тів.

Етапи проекту

І етапдопроектна підготовка

1. Формування проектних груп

2. Формування теми проекту «Ко­зацькому роду нема переводу»

3. Визначення проблемного завдан­ня

— Зібрати інформацію про:

•    гетьманів України;

•    побут українських козаків;

•    історичні пам’ятки рідного краю;

•    козацьку столицю — Запорозьку Січ.

— Вивчити пісні українських січови­ків, український танок — гопак.

4. Вибір методів дослідження:

•    робота з книгою;

•    екскурсії до  краєзнавчого музею та музею-заповідника «Козацькі могили»

•    усні журнали;

•    консультативна робота.

5. Розробка плану дослідження:

•    збір даних з використанням науково-художньої літератури;

•    аналіз та обробка отриманих да­них;

•    проведення усних міні-журналів;

•    екскурсія до музеїв;

                        оформлення творчої роботи у ви­гляді реферату.   '

6. Формування двох козацьких ку­ренів

II  етапдослідницько-захисний

1. Збір даних із використанням і науково-художньої літератури.

2. Аналіз та обробка отриманих да- ; них.

3. Проведення усних міні-журналів.

4. Класні змагання двох куренів ко­зачат за 9 порогами.

5. Виставка творчих робіт-рефератів за 4 темами:

•    «Гетьмани України»;

•    « Козацька столиця — Запорозька Січ»;

•    «Козаки — хлопці браві»;

•    «Історичні пам’ятки- рідного краю».

6. Вивчення пісень українських січовиків та українського гопака.

7. Підготовка оформлення гри- змагання: назви гри та порогів,  прислів’їв про козаків, екрану- ; табло змагань, малюнки тварин

і рослин нашої місцевості.

8. Виготовлення емблем двох ко­зацьких куренів, підготовка укра- їнських національних костю­мів.

9. Підготовка презентацій куренів, козацьких жартів.

10.                      Запрошення гостей — батьків, учителів та учнів школи.

           ІІІ етап — презентація отриманих результатів

Цей етап проводиться у вигляді гри- змагання  між двома куренями козачат класу.

Гра-змагання

ХІД ГРИ

I  Представлення куренів»

І поріг « Мудре слово»

 • «Склади прислів’я»

IIпоріг «Веселий курінь» (розповісти| козацькі жарти).

IIIпоріг «Січ». ерудит-лото (одна ко| манда готує запитання іншій команді).

ІVпоріг «Козацькі забави» (спортивні змагання).

Vпоріг «Запорізька земля». Гра «Відгадай за описом» (за усним описом діти відгадують рослину чи тварину степу).

VI                        поріг «Кашовар» (вибрати назви козацьких страв).

VII                      поріг «Священна спадщина» —
домашнє завдання. Усний журнал : «Історичні пам'ятки» (розповідь про Кам’яну Могилу та о. Хортиця).

VIII                    Поріг   Козаки — борці за волю
Гра «Що. де, коли?* (запитання пр гетьманів України)

IX                        Поріг. «Козацький куліш»

Вступна частина

Вступне слово вчителя.

Із давніх часів наш народ умів захищати свою землю. Його сини — воїни —демонстрували зразки мужностіна полях битв із ворогами. Невмирущою славою покрили свої знамена козацькі полки Запорозької Січі у визвольній боротьбі під проводом Б. Хмельницького, Івана Мазепи та інших гетьманів.

І недарма я сьогодні згадала козаків Запорозької Січі, саме вам, діти, на­лежить продовжувати їх справу, мно­жити їх подвиги.

Сьогодні свято всіх зустріне,

Сьогодні все козацтво тут.

І в цій залі радість лине,

Козацькі ігри всіх нас ждуть.

 

Добрий день вам, козаченьки,

З дому вам уклін від неньки

Будем разом святкувати

І змагатись й жартувати.

 

' Що говорить вам «козак» —

Це крилате горде слово?

Чом завжди буває так,

Що світлішає від нього?

 

Козак — чесна, смілива людина,
Найдорожча йому — Україна!
Козак — слабкому захисник,

Цінити побратимство звик.
Козак — усім народам друг

І лицарський у нього дух.

 

Козак — герой народу України,

Козакувати — справа не проста,

Коли державу відбудуєм,

Красою слава запалає золота.

У ч и т е л ь. Ну що ж, давайте і ми сьогодні намагатимемося бути сприт­ними, сміливими, кмітливими, як наші славні предки — козаки запо­розькі.

Козачат, батьків, гостей —

усіх зі святом вітаємо,

Вам здоров'я та щастя бажаємо.

 

  Хай від вас недоля завжди ховається,

А в душі ясне сонце усміхається

.

 1 на те веду я мову,

Що не буде переводу козацькому роду!

 

Бо козацького ми роду,

славних предків діти,

І у школи всі вчимося

рідний край любити.

 

Бо Батьківщина в нас єдина —

Це наша славна...

(Разом). Україна!

Щоб козацькому роду не було переводу

Присягнемо на вірність Вкраїні й народу!

Учитель. Сьогодні у нашій шко­лі —свято, яке називається «Хоч маленькі ми зроду, та козацького роду ». Вам, діти, відомо, що ми готували проект і завершальним його етапом є це свято-гра.

На нашій грі ви матимете дев’ять конкурсів-випробувань — стільки, скільки було порогів на Дніпрі. Оці­нюватиме нашу гру журі, до складу якого входять вчителі та учні школи. Конкурси оцінюються за 5-бальною системою. А зараз пре­зентуємо наші курені.

Презентація куренів (шикування у шеренгу)

Курінь — «Січовики»

Девіз: .

Славних предків ми діти,

Будемо вірно Вітчизні служити!

            Курінь — «Запорожці»

Девіз:

Ми свою славу і волю Не віддамо ніколи нікому!

 

Гра «Продовжте прислів’я»

Де козак — ... (там і слава).

До булави — ... (треба і голови).

То не козак, що боїться... (со­бак).

Без гетьмана військо... (гине).

Де байрак, там і... (козак).

Козацькому роду... (нема перево­ду).

•    Коли козаку полі,... {то він як на волі).

•    Хліб та вода — то... (козацька їда).

•    Степ та воля —... (козацька доля).

•    Терпи, козак,... (отаманом бу­деш).

Гра «Склади прислів'я»

На картках — початок і кінцівка прислів’я. Команди гравців намага­ються якомога швидше правильно їх зібрати докупи.

Козацькі жарти «Веселий курінь»

Всяк султана гапить-гудить:

, — Бусурман це, кат, мучитель!

А Сірко говорить: — Люди,

Та це ж мій найліпший вчитель!

Хтось питає кошового:

— Як? Ви — учень супостата?

— Все життя я вчуся в нього,

Як не треба воювати!

Ерудіт-лото «Січ»

1  Коли прокидалися козаки?

2 Що таке Січ?

3 Як називається козацький чуб?

4 Що таке булава?

5 Хто такий отаман?

6 Що таке курінь?

 

Козацькі забави

1.                       Траплялося, що козаки потрапля­ли в полон до ворога. Але завдяки своїй спритності та витривалості вони вміли, долаючи перешко­ди, непомітно втекти з полону. От і у нас зараз естафета «Подо­рож по горах та болотах».

•    Перші двоє козачат, зв’язані за руки і за ноги (по двоє), долають дистанцію.

•    Наступні двоє козачат, в яких зв’язані спина до спини, дола­ють дистанцію.

•    «Через болото».

2.                       У вільний час козаки дуже люби­ли помірятися силою між собою.

•    «Тачка» (2 козачат).

•    Проповзти по траві між перешко­дами.

•    Проскакати на коняці і передати листа від гетьмана.

3.                       Щоб мужньо захищати свій на­род, свою рідну неньку-Україну, вести козаків на боротьбу, курін­ні повинні мати неабияку силу в руках. (Змагання між курінними «Сильна рука».)

Гра «Відгадай за описом»

(«Запорізька земля»)

РОСЛИНИ

1. Барвінок

Ця рослина вічнозелена, листя збе­рігає зелений колір навіть під сні­гом. Ця рослина супроводжує люди­

ну все життя. Має блакитні квіточки, повзучу стеблину. У відварі з неї ку­пали немовлят, щоб були здорови­ми і щасливими. Нею заквітчували коси дівчатам. А для наречених пле­ли вінки. Люди вважали, що ця квіт­ка оберігала від всякої нечисті. Ця рослина є символом молодості, ко­хання, шлюбу.

2. Ковила

Ця рослина з вузькими довгими лист­ками. Її коріння нагадує пучок, а зер­нятко має довгий шлейф. Вітер під­хоплює і переносить його на далеку відстань. Цю рослину в народі нази­вають «шовковою травою».

3. Калина

Ця рослина символізує жіночу красу. Червоними китицями цієї рослини прикрашали весільний коровай. Піс­ля перших заморозків плоди втрача­ли гіркий смак. Це наймиліший кущ і для серця українця.

4. Мальви

Високі квіти гордо визирають з-за тину. А кольори їхніх квіток — мов зі­тканий різнобарвний килим: червоні, , блідо-рожеві, жовтуваті, білі.

5. Полин

Дуже гірка рослина з різким ароматом. Худоба її не поїдає. У народі її назива­ють «чорнобилем». Цю рослину кла­ли до скрині, де зберігався одяг.

ТВАРИНИ

1. Жайворонок

Птах, який прилітає рано навесні. Гніздо мостить прямо на землі у ви­гляді ямки, вистеленої травою. Дзвін-; ко співає над полем на такій висоті, і що його зовсім не видно.

2. Бджола

Ця тварина користується великою шаною, вважалося раніше, що вона походить із раю. Працьовиту люди­ну завжди порівнюють із цією тва­риною.

3. Журавель

Великі, стрункі птахи з довгими но­гами і шиєю. Голова невелика, дзьоб прямий, довгий. Забарштення пір’я сіре, чорне, біте. Це дуже обереж­ні птахи, добре ходять, бігають, лі­тають. на дерева не сідають. Під час

І перельоту летять зграями, як прави­ло утворюючи кут. «ключ».

4. Хом'як

Це великий гризун, довжина його тіла — ЗО см. Забарвлення досить оригінальне: спина рудувато-сіра, а черевце і гру ли — чорні, з білими та рудими плямами. Це — нічна твари­на. Живе у глибоких норах, живить­ся зерном, плодами, комахами, ящір­ками. Взимку вік сл;ггь.

Усний журнал «Священна спадщина»

Розповідь про історичну пам’ятку на­шого краюКам’яну Могилу

| 1. Кам'яна Могила—світова пам'ятка стародавньо: культури в Україні. Її засновано 5 квітня 1927 року. Музей-залоаілннк розташований на правому оерез. річки Молочної, поблизу селища. Терпіння Меліто­польського району

І 2. Територія заповідника 15 га, зав­вишки він— 12 м. Цьому' пам'ят­нику — понад 12 млн років. Завдя­ки археологам вохрті >з гротів та печер, у яких зберігаються 3 000 нас кальних матюнків.

Ці малюнки допомагають доповнити наші знання про побут та культуру древніх людей. На території заповідника натіпується близько 3000 каменів

По всьому периметру Кам'яну Могилу оточу хіть кургани — скіфські поховання — кам'яні баби.

У підніжжя Кім. яної Могили зрос­тають диво трави, які збе­реглися за часів Дикого поля. Це деревій голий ззе нльок несправж- ньол ус частий окрімтериторії заповідника, ніжбільше не зустрі­чаються.

У 2005 рои: п:сля реконструкції була проведена церемонія відкрит­тя музею древнього мистецтва, у якій брав участь П резидент Укра­їни Віктор Юшенко.

Розповідь про історичну пам’ятку нашого краю — острів Хортицю

1. Назву острову дало ім’я древньо- слов’янського бога сонця Хорса. За легендами на остров відвідува­ли князі Аскольд, Дір, Олег, Ігор, Святослав, княгиня Ольга.

2. Це чудове місце було дуже важли­вим з військової точки зору. Тут були шляхи татарських набігів. Саме тому князь Дмитро Вишне - вецький звів тут козацьку тверди­ню — Хортицьку Січ.

3. Острів Хортиця —найбільший ост­рів на Дніпрі і найбільший річковий острів у Європі. Площа острова — понад 2 500 га. Місце розташуван­ня — центр міста Запоріжжя.

4. Зараз на острові взято під охоро­ну 80 різних пам’ятників. За 500 років до нашого часу значна час­тина острова була вкрита вікови­ми дубами. Всім відомий 700-річ- ний дуб-велетень, заввишки 36 м, стовбур досяг 6,3 м в обхваті.

5. На острові Хортиця збудований Музей козацтва, де зберігаються справжні речі запорізьких коза­ків: зброя, одяг, ікони, знамена, люльки, монети, побутові речі.

6. Сьогодні на острові збудовано дерев’яне укріплення, як за часів козацтва.

7. І до сих пір зберігаються на остро­ві Січові ворота, скелі: Думна ске­ля, Козача могила, Верхня голова, Холодна криниця, Дурна скеля, щоб нащадки запорозьких коза­ків не забували про своє минуле.

Гра «Що, де, коли?»

(«Лицарі Запорізького краю»)

1. Як називається ця картина? Хто її автор? (Де картина Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турець­кому султанові».)

2. Що таке козацькі клейноди? Розкажіть про них. (Це Святи­ні Запорізького війська, які козаки брали з собою у всі походи. Це бун­чук і булава. Бунчук — це держак до 2,5 м, зверху пофарбований у чор­ний колір, на вершак набивалась

мідна або золочена куля, з-під кулі висіли жмутки кінського хвоста. Булава — це срібна куля, порожня всередині, настромлена на палицю. Прикрашали самоцвітами.)

3. Хто заснував першу Запорізьку Січ? (Дмитро Вишневецький або Байда)

 

4. Назвіть гетьманів Запорізького ’ козацтва.

5. Скільки Січей існувало? (8)

6. Хто вважався покровителькою та заступницею Січі? (Пресвята Бо­городиця Покрова)

7. Хто стояв на чолі козацького вій­ська? Як його обирали? (Геть­ман. За того, кого хотіли бачи- ■ ти гетьманом, козаки підкидали шапки угору.)

8. Назвіть, з якими країнами вели . війни за незалежність козаки. (Із Туреччиною, Польщею, Росією)

Хай, добрі люди,

Вам щастя буде!

Хай буде доля На всі роздолля!

до того літ премного На любов і згоду,

Хай не буде переводу Козацькому роду!

Пісня «Ми маленькі козачата»

У ч и т е л ь. Ну що ж, ви чесно і завзято змагалися між собою довели, шо ви можете бути справжніми нащадка­ми славних запорозьких козаків Ви з гідністю здолали усі випробування, натхненно виконувати такі нелегкі завдання, і нам лишилося визначи­ти і назвати найдостойніших. Слово надається журі, яке підбиває підсум­ки і називає переможців. (Підсумки, нагородження переможців.)

Учитель. Нехай над нашою дер­жавою небо буде мирним, а всі пе­ремоги здобуватимуться у праці, на- вчанні,'натхненні і коханні! І нехай завершилась наша чудова подорож у славне козацьке минуле, та ви ще раз підтвердили, що козацькому роду нема переводу!

Свято наше не закінчуються, батьки нашого класу запрошують усіх гляда­чів, журі та дітей пригоститися козацьким кулішем

Висновки

Результати проекту, зацікавленість ді­тей та активна участь багатьох батьків під час підготовки свята довели доцільність проведення цього заходу. Діти психологічно та інформаційно були готові до участі у проекті. Зміст проекту відповідав їх­ньому віку, було використано опти­мальний вміст раціональної та емо­ційної інформації.

Діти зрозуміли мету проекту та із за­цікавленням виконували конкретні і доручення, закріпили вміння працювати в групах, а також самостій­но творчо працювати.

і Інформація мала достовірний та науковий характер, була емоційно наси­чена фактичним матеріалом.

Протягом проведення проекту (із 14 жовтня  до 18 травня) діти були особливо уважними, дисциплінова­ними, зацікавленими.

Учні набули нових знань з історії на­шої держави, були залучені до актив­ного пізнавального процесу, до здій­снення збору необхідної інформації, навчилися робити висновки та ана­лізувати свою діяльність.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

 
 


 
 

 

 

 

 
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Л. Назарук

 

 

Застосування методу проектів  у початковій школі

 

 

 

Методичний  посібник

 

 

 

 

2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

1.      Брикова О.В.,. Громова Т.В "Проектна діяльність у  навчальному процесі". М., 2006

2.      Голицина Н.С., Сенновська И.Б. Проектний метод. Допомога для вчителя. М., 2006.

3.       Колесникова И.А, Горчакова-Сибірська М.П.. Педагогічне проектування. М., 2005.

4.      Міщенкова Л.В. "25 розвиваючих занять з четвероклассниками" Ярославль Академія розвитку 2007.

5.      Романовська М.Б. "Метод проектів в освітньому процесі". М., 2007

 

 

 

 

Категорія: Мої файли | Додав: Nazar
Переглядів: 706 | Завантажень: 27 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук

Copyright MyCorp © 2017
Зробити безкоштовний сайт з uCoz